Új, hiánypótló marketingindex segíti a marketing szolgáltatók értékelését 2021-től
2021.01.21
|
ágazati elemzés
céginformáció
statisztika
Az Opten céginformációs szolgáltató és a Positive Adamsky marketing- és kommunikációs ügynökség a Marketing Index és Marketing Index Plusz bevezetésével méri a marketingpiac teljesítményét.
A hazai marketing piac komoly fejlődésen esett át az elmúlt években. A marketingügynökségek szerves szereplői a tágabb értelemben vett médiapiacnak, de a médiaóriások mellett kevesebb figyelem esett az elmúlt években marketingszolgáltatókra.
„2019-ig virágzott a marketing ágazat és azt tudjuk, hogy 2020-ban visszaesés történt, hogy mekkora az a 2020-as pénzügyi beszámolók leadását követően fog kiderülni. Most már van egy tényszerű viszonyítási pontunk, amihez mérni tudjuk a tavalyi visszaesést. 2021-be átlépve is folytatódott a bizonytalanság, a tudatos pénzügyi tervezés továbbra is rendkívül nehéz, bizonyos szakterületeken (pl. rendezvényszervezés) lehetetlen. Fontos felhívnunk az üzleti – és marketing döntéshozók, valamint a kormányzati szereplők figyelmét, hogy marketing nélkül nincs értékesítés, nincs növekedés, nincs innováció. A gazdaság motorizálásához szükség van a marketingre és azon belül is a marketing szolgáltatókra”. – mondja Hinora Bálint, a Positive Adamsky reklámügynökségi csoport ügyvezetője.
A 2020-as év és a koronavírus ugyanakkor megmutatta mennyire fontos egy-egy ágazatot transzparensen értékelni. A piaci szereplőknek és a jogalkotóknak is nélkülözhetetlen támpont lett a tényadatokra épülő értékelés, amikor a gazdasági folyamatok ennyire átrendeződnek. Az Opten és a Positive Adamsky az ágazati transzparencia elősegítése érdekében hívta életre a tényadatokra épülő Marketing Index (MI) és Marketing Index Plusz (MI+) indexeket.
Míg a Marketing Index a szűken vett reklám és marketing-kommunikációs szolgáltatókat vizsgálja mint, a médiareklám, piackutatás, PR, reklámügynökségek, direkt marketing, addig a Marketing Index Plusz kiegészül a szektor támogató szolgáltatóival is, mint a digitális produkció, média és sajtó, rendezvényszervezés, hang és képművészet, és nyomda szolgáltatók. A Marketing Index és Marketing index plusz olyan tényadatokra épülő kompozit mutatók, amelyek figyelembe veszik az ágazatról elérhető legfontosabb pénzügyi, alkalmazotti és egyéb céginformációs mutatókat is. Az indexek a vállalkozások gazdasági állapotát befolyásoló legfontosabb hat mutató alapján kerültek leképezésre és szektor szintű aggregálásra. Ezen mutatók a szektorban működő gazdasági társaságok számának változása, értékesítés nettó árbevétele, a személyi jellegű ráfordítások, befizetett adó aránya, a létszámarányos nettó árbevétel és a likviditási erősségét jelző Opten kockázati index.
A leképzett indexek jól mutatják a szektor elmúlt években lezajlott dinamikus fejlődését. A Marketing Index a 2015-re számított 10 ezer pontos bázishoz képest közel 70 százalékot emelkedett 2019 végéig és végül 16907 ponton zárt. Az ágazat 2019-ben 888 milliárd forintos árbevételt produkált, de a mutató felhúzásában jelentős szerepe volt a terület létszámarányos árbevételének. Az ágazat szereplői ugyanis a többi ágazathoz képest jellemzően kisebb alkalmazotti létszámmal értek el magas árbevételt. Az egy alkalmazottra jutó éves árbevétel a szektorban 27 millió forint, ami igen kiemelkedőnek számít.
A bővebb értelemben vett marketing szakma fejlődését jelzi a Marketing Index Plusz, ami a 2015-ös 10 ezer pontos bázishoz képest 2019-re 14739 pontra emelkedett. 2019-ben 2500 milliárd forint árbevételt termelt a szektor, tehát nemzetgazdasági szinten is igen jelentősnek számít. A területre jelentős összesített bérnövekedés volt jellemző, az ágazatban tapasztalt munkaerőhiány ellenére. Mind a Marketing Index, mind a Marketing Index Plusz területei összességében magas egy főre eső árbevétellel rendelkeznek, de érdemes kiemelni a teljes területen belül a reklámügynökségeket, amelyek átlagban 30 millió forintos létszámarányos árbevétellel rendelkeznek. Ez az érték nem csak a marketing területen számít jelentősnek, de országos, összágazati szinten is kiemelkedik
A 2020-as év jelentős változásokat hozott az ágazat sok szereplőjének, mint például a rendezvényszervező cégeknek, de a visszavágott marketing költségvetések más területekre is kedvezőtlenül hatottak. A kényszerű, felgyorsult digitalizáció ugyanakkor új irányokat, lehetőségeket is nyitott az ágazat egyes szereplőinek. A 2020-as beszámolók beérkezése és a bevezetett marketing indexek együttesen jól jellemzik majd az ágazat koronavírusra adott reakcióját is. A Marketing Index és Marketing Index pluszhoz tartozó további részletek megtekinthetők a marketingindex.hu oldalon.
A 2020-as év és a koronavírus ugyanakkor megmutatta mennyire fontos egy-egy ágazatot transzparensen értékelni. A piaci szereplőknek és a jogalkotóknak is nélkülözhetetlen támpont lett a tényadatokra épülő értékelés, amikor a gazdasági folyamatok ennyire átrendeződnek. Az Opten és a Positive Adamsky az ágazati transzparencia elősegítése érdekében hívta életre a tényadatokra épülő Marketing Index (MI) és Marketing Index Plusz (MI+) indexeket.
Míg a Marketing Index a szűken vett reklám és marketing-kommunikációs szolgáltatókat vizsgálja mint, a médiareklám, piackutatás, PR, reklámügynökségek, direkt marketing, addig a Marketing Index Plusz kiegészül a szektor támogató szolgáltatóival is, mint a digitális produkció, média és sajtó, rendezvényszervezés, hang és képművészet, és nyomda szolgáltatók. A Marketing Index és Marketing index plusz olyan tényadatokra épülő kompozit mutatók, amelyek figyelembe veszik az ágazatról elérhető legfontosabb pénzügyi, alkalmazotti és egyéb céginformációs mutatókat is. Az indexek a vállalkozások gazdasági állapotát befolyásoló legfontosabb hat mutató alapján kerültek leképezésre és szektor szintű aggregálásra. Ezen mutatók a szektorban működő gazdasági társaságok számának változása, értékesítés nettó árbevétele, a személyi jellegű ráfordítások, befizetett adó aránya, a létszámarányos nettó árbevétel és a likviditási erősségét jelző Opten kockázati index.
A leképzett indexek jól mutatják a szektor elmúlt években lezajlott dinamikus fejlődését. A Marketing Index a 2015-re számított 10 ezer pontos bázishoz képest közel 70 százalékot emelkedett 2019 végéig és végül 16907 ponton zárt. Az ágazat 2019-ben 888 milliárd forintos árbevételt produkált, de a mutató felhúzásában jelentős szerepe volt a terület létszámarányos árbevételének. Az ágazat szereplői ugyanis a többi ágazathoz képest jellemzően kisebb alkalmazotti létszámmal értek el magas árbevételt. Az egy alkalmazottra jutó éves árbevétel a szektorban 27 millió forint, ami igen kiemelkedőnek számít.
A bővebb értelemben vett marketing szakma fejlődését jelzi a Marketing Index Plusz, ami a 2015-ös 10 ezer pontos bázishoz képest 2019-re 14739 pontra emelkedett. 2019-ben 2500 milliárd forint árbevételt termelt a szektor, tehát nemzetgazdasági szinten is igen jelentősnek számít. A területre jelentős összesített bérnövekedés volt jellemző, az ágazatban tapasztalt munkaerőhiány ellenére. Mind a Marketing Index, mind a Marketing Index Plusz területei összességében magas egy főre eső árbevétellel rendelkeznek, de érdemes kiemelni a teljes területen belül a reklámügynökségeket, amelyek átlagban 30 millió forintos létszámarányos árbevétellel rendelkeznek. Ez az érték nem csak a marketing területen számít jelentősnek, de országos, összágazati szinten is kiemelkedik
A 2020-as év jelentős változásokat hozott az ágazat sok szereplőjének, mint például a rendezvényszervező cégeknek, de a visszavágott marketing költségvetések más területekre is kedvezőtlenül hatottak. A kényszerű, felgyorsult digitalizáció ugyanakkor új irányokat, lehetőségeket is nyitott az ágazat egyes szereplőinek. A 2020-as beszámolók beérkezése és a bevezetett marketing indexek együttesen jól jellemzik majd az ágazat koronavírusra adott reakcióját is. A Marketing Index és Marketing Index pluszhoz tartozó további részletek megtekinthetők a marketingindex.hu oldalon.