Közlemények

Több mint kilencszáz közúti árufuvarozó cég tűnt el a hazai cégvilágból

Több mint kilencszáz közúti árufuvarozó cég tűnt el a hazai cégvilágból

Az OPTEN céginformációs szolgáltató adatai szerint 2018-ban 902-vel kevesebb közúti árufuvarozással foglakozó cég működik Magyarországon, mint 2016-ban – jelentette ki Hantos Zoltán az OPTEN projektmenedzsere.

A vizsgált időszak első évében (2016) 11 054 ilyen profilú vállalkozás összesen több mint 1467 milliárd forint árbevételt ért el. 2017-ben már csak 10 608 vállalkozás maradt talpon, melyek összárbevétele drasztikusan lecsökkent 1 369 milliárd forintra. Az idei évben sem állt meg a cégek számának zsugorodása, jelenleg 10 152 közúti árufuvarozó vállalkozás kamionjai járják a hazai és külföldi utakat.
Év Működő cégek száma (db) Éves nettó árbevétel (eFt) Felszámolási eljárások száma (db) Végelszámolási eljárások száma (db) Végrehajtások száma (db) Kényszertörlések száma (db) Ágazati CFI (%) Országos CFI (%)
2016 11 054 1 467 320 149 201 111 1 223 423 12,76 12,29
2017 10 608 1 369 833 726 175 117 1 324 361 12,15 11,63
2018 10 152 Nem lezárt év 126 47 812 326 Nem lezárt év Nem lezárt év

A piac tisztulását jelzi ugyanakkor, hogy a felszámolási és végrehajtási eljárások száma évről-évre csökken, hasonlóan a kényszertörlések számához. A szektor cégfluktuációs indexe (CFI), amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez, az országos átlagnál, amely 11-12%, némileg magasabb, bár csökkenő tendenciát mutat.

A közúti árufuvarozás felemás teljesítményét az elmúlt években a nyugat-európai uniós tagállamok új, piacvédő szabályozásai befolyásolták, amely az olcsóbb munkabérekre alapozott versenystratégia kifulladását eredményezte. A szektor jövőjét alapvetően határozza meg a 2017 májusában beterjesztett Európai Mobilitási Csomag, melynek több rendelkezésével nem értettek egyet a fuvarozók és érdekképviseleteik. Elsősorban a kiküldetéssel kapcsolatos rendelkezések, a kabinban töltött pihenőidő kérdése és a megnövekedett adminisztráció kapcsán merültek fel érdekellentétek. Az Európa Parlament július 4-i ülésén nem szavazta meg a közlekedési és idegenforgalmi szakbizottság (TRAN) kompromisszumos módosító javaslatát, amely tekintettel lett volna a közép-európai államok fuvarozással foglakozó cégeire, és azt visszautalta a szakbizottság elé. Amennyiben nem alakul ki elfogadható kompromisszumos megoldás, a piaci szereplők romló versenykörülményekkel és a szolgáltatások drágulásával számolnak – zárja elemzését a céginformációs szolgáltató.