Nemcsak az újbornak örülhetnek a borászatok tulajdonosai
2016.10.27
|
ágazati elemzés
árbevétel
céginformáció
statisztika
Negyedik éve folyamatosan bővül a szőlőbor készítéssel foglalkozó cégek összárbevétele - olvasható ki az OPTEN cégadatbázisából. „A 2015-ös év sem tekinthető kivételnek ebből a szempontból” – nyilatkozza Pertics Richárd céginformációs igazgató.
Bár még tart a szüret, és a szakemberek csak közepes, vagy annál némileg jobb minőségű újborra számítanak, a szektor szereplői mégsem lehetnek elégedetlenek. A szőlőbor készítésével foglalkozó cégek összárbevétele a 2012. évi 87 milliárd forintról, 2015-ben 100,6 milliárd forintra emelkedett. Ez annak fényében is elismerésre méltó, hogy a hazai piacot elárasztják az olasz és a spanyol import asztali borok, melyek árban is versenyképesek a hazai termékekkel szemben. Ugyanakkor a hazai borkivitel még mindig nem éri el az import volumenét, és csak egy szűk, prémium termékkört ölel fel.
Év | Szőlőbor készítéssel foglakozó cégek száma | Veszteséges cégek száma | Éves árbevétel (eFt) |
2012 | 903 | 341 | 87 236 636 |
2013 | 906 | 343 | 94 748 635 |
2014 | 910 | 358 | 96 192 382 |
2015 | 885 | 317 | 100 671 202 |
A borkészítéssel foglakozó cégek száma lassú csökkenést mutat. 2015-ben csak 885 vállalkozás működött Magyarországon, amely szőlőbort állított elő. 2014-ben ez a szám 910 darab volt. A kedvező statisztikai eredményeket némiképpen árnyalja, hogy ebből a 885 cégből 632 olyan mikro-vállalkozás, amelynek árbevétele az évi 100 millió forintot sem haladja meg, és e cégek 45,7%-a vesztességgel zárta az utolsó lezárt üzleti évét. Ugyanakkor csak 20 darab olyan borászat van, amely 1 milliárd forintnál magasabb árbevétellel rendelkezik, igaz, ők adják a szektor teljes bevételének 60,9%-át.
A szektor jelenleg az uniós pályázati rendszertől is remélhet megfelelő támogatást, hiszen jelenleg is fogad támogatási kérelmeket a VP3-4.2.2-16 Borászat termékfejlesztésének és erőforrás-hatékonyságának támogatása című pályázat, ahol maximum 200 millió forint erejéig szerezhetnek be technológiai eszközöket, és vezethetnek be anyag-, energia- víztakarékos, valamint a környezetterhelést egyéb módon csökkentő feldolgozási technológiákat és működési módszereket.
„A jövőben a szektor lehetőségeit az időjárási viszonyok mellett az uniós támogatások kihasználásának hatékonysága és a sikeres bormarketing fogja meghatározni” – véli Pertics Richárd az OPTEN céginformációs vezetője.