Közlemények

Már minden ötödik menedzser az Y generáció tagjaiból kerül ki

Már minden ötödik menedzser az Y generáció tagjaiból kerül ki

Már 100 ezer felett az 1980 után született Y generációs cégjegyzésre jogosult vállalkozó, lemorzsolódóban az X-esek.

A fiatalok fokozatos előretörése természetszerű az üzleti életben, de a cégtulajdonosok és a cégvezetők nagy többségében mindig is a tapasztaltabb korosztályokból kerülnek ki. A generációk cseréje azonban a cégvilágban sem maradhat el. „Napjainkban egyre látványosabban körvonalazódik az Y generációs fiatalok szerepvállalásának erősödése” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője. 2020-ban ugyanis 100 ezer fölé emelkedett azon Y generációs menedzserek száma, akik cégjegyzésre jogosultsággal is rendelkeznek, és ezzel az Y generáció lett a második legszámosabb bázis a cégvezetők körében.
A generációkutatók 6 különböző generációra osztják a jelenleg élő magánszemélyeket születési idejük alapján. A különböző generációk jelentősen eltérő gazdasági és szociális körülmények között nőttek fel, és eltérő tapasztalatokat szereztek felnőtt korukban is. A korosztályos különbségek így természetszerűen különböző attitűddel rendelkező csoportokat határoznak meg. A személyiségi eltérések ugyan csoporton belül is jelentősek lehetnek, de mégis általánosságban más jellemvonásokkal rendelkezik egy világháborút is megélt veterán, mint egy információs érába született fiatal.
 
Generáció Születés éve
Veterán generáció 1940 előtt
Baby Boom generáció 1940-1959
X generáció 1960-1979
Y generáció 1980-1995
Z generáció 1996-2007
Alfa generáció 2008 után
 
Számosságot tekintve jelenleg mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között is toronymagasan az „X generáció” tagjai vezetnek, ők alkotják a hazai tulajdonosi és menedzseri réteg keménymagját. Jelenleg ez az a generáció, amely kellő tapasztalatot gyűjtött a cégvezetéshez, és még a teherbírása is magas. Ez a generáció még komolyan érezhette a saját bőrén is a szocialista társadalmi berendezkedést, de a rendszerváltozás után már alkalmazkodott a modern technika és társadalom vívmányaihoz. Tagjainak többsége a munkához való hozzáállásában kimagaslik a többi generáció tagjai közül. A 2000-es évek eleje óta ez a generáció számít uralkodónak a hazai vállalkozások tulajdonosi és menedzsmenti körében, de az elmúlt 5-6 évben már csökkenőben van a szerepük. Helyüket egyre inkább az Y generáció tagjai veszik át. A számosságot nézve évi 2 százalékot növekszik az Y generáció súlya, és mára minden 5. cégvezető az Y generáció tagjai közül kerül ki.

Az „Y” generációba az 1980 és 1995 között született fiatalok tartoznak. Ők az elsők, akik a most működő fogyasztói társadalom keretei között nőttek fel, ennek megfelelően szemléletben rendkívül nagy különbségeket mutathatnak a korábbi generációkhoz képest. Jellemzően gyakorlatiasabbak a korábbi generációkhoz képest, és az új technológiákhoz gyorsabban alkalmazkodnak, de szemléletükben helyenként már magasabb prioritást foglal el a saját karrierjük és életútjuk, mint a például az X generáció esetében.
 

Jelenleg mintegy 144 ezer Y generációba tartozó magánszemély vallhatja magát cégtulajdonosnak, de 2020-ban az aláírásra jogosult Y generációs vállalkozók száma is átlépte a 100 ezret. Az X generáció trónfosztásától még messze vannak, de a cégjegyzésre jogosultak körében a Baby Boom generációtól 2020-ban már átvették a második helyet. „Az Y generáció tagadhatatlan előretörése ellenére azonban egyelőre a dobogó második foka is csak a cégjegyzésre jogosultak körében van meg, a cégtulajdonosok körében erre még várni kell néhány évet” – mondja az Opten szakértője.

A tulajdonosok körében általánosságban is, de a nagyobb vállalkozások körében különösen le van még maradva az Y generáció. Erre jó példa az 1 milliárd Ft feletti éves árbevétellel rendelkező társas vállalkozások generációs vizsgálata. Ebben a szegmensben 2015-ig még a Baby Boom generáció képviselői voltak a legtöbben, és jelenleg is még az X generáció erősödése zajlik. Tehát a vagyon és a felelősség egyelőre az idősebb generációk kezében van továbbra is.

Ezzel viszont ellentétes a helyzet az újonnan induló társas vállalkozások vizsgálatában. 2020 első 9 hónapjában közel azonos mértékben alapítottak céget az X és az Y generáció képviselői, tehát e tekintetben már napjainkban zajlik az X generáció trónfosztása. Az új társas vállalkozások körében ráadásul a Z generáció feljött a 3. helyre.
 

A Z generáció már a modern digitális technológiába született generáció, gyermekkoruktól kezdve az internet és az okoseszközök birtokában nevelkedtek. Szemléletük sok esetben jelentős különbségeket mutat például az X generáció tagjaival szemben. Az idősebb generációk háttérbe vonulása egyben azt is jelenti, hogy vállalkozások tízezrei állnak szervezeten belüli generációváltás előtt.

 

 
Egy vállalaton belül a generációváltás komolyan kihathat a szervezet kultúrájára, vállalat teljesítményére, különösen akkor, ha több generációt is ugrik a jogutódlás. Magyarországon – szélesebb körben – még nincsenek nagy hagyományai a cégvezetés átadásának, különösen fiatal a cégbázis, ez extra kihívást jelent a generációváltás házon belüli menedzselésére. Bárhogyan is, az idő nem áll meg, a generáció cseréje le fog zajlani mind a tulajdonosok, mind a cégvezetők körében, a kérdés csak az, hogy ezt a vállalkozások mekkora hatékonysággal tudják levezényelni a piaci verseny közepette.