Közlemények

Egyre nehezebb a terep a frissen létrejövő vállalkozásoknak

Egyre nehezebb a terep a frissen létrejövő vállalkozásoknak

Az újonnan létrejövő vállalkozások várható élettartama romlik, illetve a milliárdosok klubját is egyre kisebb eséllyel érik el.

Havonta 2-3 ezer új cég jön létre Magyarországon, ugyanakkor a statisztikák szerint jelentős részük igen rövidéletűnek bizonyul. „Az új alapítású cégek háromnegyede éli csak meg az 5 éves kort, 10 év fölé pedig csak a cégek fele jut” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.
Elég nagy a szórása a túlélési rátáknak az alapítás évének függvényében, mindenesetre az adatokból egyértelműen látszik, hogy a most létrejövő cégek rövidebb élettartamban bízhatnak, mint például a 2000-es évek elején létrejövő társaik alakulásukkor.
 
Cégek túlélési rátája alapítás évének függvényében
 
Alapítás éve Cégalapítások száma 5 éves túlélési arány 10 éves túlélési arány
1996 38 902 79,95% 61,72%
1997 56 983 81,51% 63,85%
1998 60 919 82,33% 63,84%
1999 39 042 84,45% 64,84%
2000 44 119 85,21% 64,47%
2001 40 753 85,27% 62,51%
2002 39 304 85,20% 60,65%
2003 38 303 85,15% 58,82%
2004 39 051 85,35% 58,19%
2005 33 410 83,25% 54,04%
2006 32 843 82,71% 51,79%
2007 34 076 82,27% 50,72%
2008 48 719 81,99%  
2009 47 632 80,47%  
2010 46 996 76,36%  
2011 50 358 73,67%  
2012 38 503 74,68%  

Az ötéves kort legmagasabb arányban az 1999 és 2004 között létrejövő cégek mutatták 85 százalék körüli túlélési aránnyal, míg a 2010 után alapított cégeknél már csak 74 százalék körül van ez az arány. A 10 éves kort vizsgálva pedig még rosszabb a helyzet, az ezredforduló körüli 64 százalékos túlélési ráta 2007-re 50 százalékra ment le, és a tendencia folyamatos romlást mutat.

A túlélőképességet nemcsak a politikai és a gazdasági környezet, hanem a vállalkozók felkészültsége is nagyban befolyásolja. Ugyanakkor azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a most létrejövő vállalkozások menedzserei kevésbé lennének felkészültek. Az adatok alapján a frissen létrejövő vállalkozások jelentős része korábbi cégekhez köthető, így a cégek rövid élettartamát nem lehet csak tapasztalatlansággal magyarázni.

„A helyzet valójában épp ellentétes, a tapasztaltabb, dörzsöltebb vállalkozók már bátrabban alapítanak, adnak-vesznek, alakítanak és/vagy zárnak be vállalkozásokat, ha az üzleti érdekeik ezt kívánják” – mondja az Opten szakértője. A cégfluktuáció egy része tervezett, és ennek növekedése csökkenti a cégek várható élettartamát. A helyzet ugyanakkor egészségesnek nem nevezhető, az újonnan alapított cégek és a nagy volumenű cégtörlések egyfajta bizonytalansági faktort visznek a cégstruktúrába.

Az újonnan létrejövő vállalkozások számára a terep azonban egyre nehezebb. A rendszerváltást követő 1-2 évtizeddel ellentétben egyre több a rutinos versenyző a piacon. Az évi 1 milliárdos árbevételt többségében a nagy múltú vállalkozások érik csak el, és az újonnan létrejövő vállalkozások egyre kisebb arányban tudnak belépni a milliárdosok klubjába.
 
1 milliárd Ft-os árbevételt elérő cégek az alapítás évének függvényében
 
Alapítás éve Cégalapítások száma 5 évesen 1 Mrd HUF éves árbevétel felett 10 évesen 1 Mrd HUF éves árbevétel felett
1996 38 902 0,59% 0,96%
1997 56 983 0,64% 0,78%
1998 60 919 0,64% 0,76%
1999 39 042 0,79% 0,82%
2000 44 119 0,69% 0,72%
2001 40 753 0,69% 0,66%
2002 39 304 0,64% 0,60%
2003 38 303 0,87% 0,72%
2004 39 051 0,75% 0,72%
2005 33 410 0,73% 0,82%
2006 32 843 0,87% 0,89%
2007 34 076 0,83% 0,86%
2008 48 719 0,58%  
2009 47 632 0,60%  
2010 46 996 0,61%  
2011 50 358 0,59%  
2012 38 503 0,53%  
 
A rövid élettartamnak köszönhetően a hazai vállalkozások jelentős része jelenleg is fiatalkorú. A teljes cégbázis tekintetében a vállalkozások 48 százaléka 10 évnél fiatalabb. Ebben a tekintetben ugyanakkor javul valamelyest a helyzet, az összesített cégalapítási szám csökken, így a fiatal cégek cégstruktúrán belüli aránya csökken. 2017 nyarán még 51 százalékos volt a 10 évnél fiatalabb cégek aránya, az egy év alatti 3 százalékpontos javulás igen pozitívnak tekinthető.
 
Magyarországi vállalkozások eloszlása cég életkor szerint

icon_rendezveny icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok