Közlemények

Csúcson az X generáció a cégvilágban, de a sok Y-os már a nyomukban

Csúcson az X generáció a cégvilágban, de a sok Y-os már a nyomukban

A hazai cégbázis tulajdonosai között az 1960 és 1979 között született X generáció képviselői vannak a legtöbben, de a fiatalabb generációk is erősen feljövőben vannak.

A generációkutatók 6 különböző generációra osztják a jelenleg élő magánszemélyeket születési idejük alapján. A különböző generációk jelentősen eltérő gazdasági és szociális körülmények között nőttek fel, és eltérő tapasztalatokat szereztek felnőtt korukban is. A korosztályos különbségek így természetszerűen különböző attitűddel rendelkező csoportokat határoznak meg. A személyiségi eltérések ugyan csoporton belül is jelentősek lehetnek, de mégis más jellemvonásokkal rendelkezik egy világháborút is megélt veterán, mint egy információs érába született fiatal.
Generáció Születés éve
Veterán generáció 1940 előtt
Baby Boom generáció 1940-1959
X generáció 1960-1979
Y generáció 1980-1995
Z generáció 1996-2007
Alfa generáció 2008 után
 

„A cégtulajdonosokat és menedzsereket generációs szempontból azért is érdemes vizsgálni, mivel a vezetők attitűdje alapvetően határozza meg a szervezeti kultúrát, illetve a generációváltozás problémakörét is jól megvilágítja” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szakértője.
 

Számosságot tekintve jelenleg mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között is toronymagasan az „X generáció” tagjai vezetnek. Jelenleg ez az a generáció, amely kellő tapasztalatot gyűjtött a cégvezetéshez, és még a teherbírása is magas. Szerepük ugyanakkor már csökkenőben van, a náluk idősebb „Baby Boom generáció” visszaszorulásához hasonlóan. E két generáció szerepét fokozatosan veszik át a fiatalok. Az „Y generációs” fiatalok a cégjegyzésre jogosultak között napjainkban veszik át a második a helyet a „Baby boom” generáció tagjaitól. A tulajdonosok között egyelőre még a „Baby Boom generáció” tagjai tartják a második helyüket, de a tendencia alapján 1-2 éven belül itt is az „Y”-osoké lehet a második hely.
 

„Az eloszlás jól megvilágítja, hogy jelenleg is milyen jelentős a szerepe a nyugdíjas, vagy nyugdíj közeli Baby Boom generációnak, sőt úgy tűnik, ez a generáció kevésbé tud kivonulni a cégügyekből, mint ahogy az a korábbi években előrevetíthető volt” – emeli ki az Opten szakértője. Nyilvánvalóan az okok között ott van az a tény is, hogy még ez a generáció is aktív és erős, másrészt sajnos arra is utal, hogy a tulajdonosok cégeiket nem tudják, vagy még nem merik teljes mértékben a fiatalabb családtagjaikra bízni.
 
A nagyobb vállalatoknál az idősebb generációk szerepe még jobban körvonalazódik. A 100m Ft árbevételt meghaladó cégek körében is az „X generációs” tulajdonosok vannak a legtöbben, de az 1940-1959-es generáció még szorosan a nyomában van. Ez természetes is, hiszen a tulajdonjog nem jelenti feltétlen azt, hogy a tulajdonos aktívan részt vesz a napi ügyekben, és ezt igazolja az a tény is, hogy ugyanezen vállalatok aláírói között már sokkal kevesebb a „Baby boom” generáció képviselője. Sőt a cégjegyzésre jogosultak között az „Y generációsok” is megelőzik a „Baby Boom” tagjait, tehát a fiatalok előretörése itt is ugyanolyan erős, mint a teljes cégbázisban.
 
„A jövő korosztályos eloszlását viszont a cégalapítók életkorának vizsgálata vetíti előre a legjobban” – mondja Pertics Richárd. Ebben a tekintetben már fej-fej mellett halad az „X” és „Y” generáció, de már a „Z” generáció képviselői is mérhető szintre nőttek, míg a Baby Boom generáció szinte teljesen visszaszorult. A jelen tehát még X, de a jövő inkább már Y és Z. A generációk cseréje remélhetőleg békésen fog lezajlni, és mind a családi vállalkozások, mind a nagyobb vállalkozások sikeresen veszik az ebből fakadó akadályokat, és a szervezeti kultúrájuk esetleges változását.













 
icon_rendezveny icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok