Közlemények

Átrajzolja a hazai cégminősítési térképet a koronavírus

Átrajzolja a hazai cégminősítési térképet a koronavírus

Még csak a járvány elején jár az ország, és a gazdasági hatások is csak kibontakozóban vannak, de a vállalkozások tömeges átminősítése már megkezdődött.

Komoly próbatétel előtt áll a hazai gazdaság, a vállalkozások egy része még a túlélésért küzd, a szerencsésebbek már az üzletmenetük újraszervezését végzik, a legleleményesebbek pedig már a helyzet kiaknázásán gondolkodnak. Egyet biztosan mondhatunk, hogy az elmúlt években kialakult cégminősítési gyakorlatát minden vállalkozásnak át kell gondolni.
A vállalkozások minősítése egy igen összetett folyamat, de a hazai adatgazdag céginformációs környezet már a hivatalosan közzétett információkból is jó minősítési modellek biztosítására ad lehetőséget. A vállalati alapinformációk, beszámolók, közzétett pozitív és negatív információk, kapcsolt vállalkozások, tulajdonosi szerkezet számos támpontot ad egy cég megítélésénél. Ehhez jön hozzá a származtatott információk sokasága, mint képzett pénzügyi mutatók, vagy trendelemzés.

A járvány hatására alapvetően rendeződik át a cégminősítési térkép. Mivel a válság lefutási görbéje még nem látszik, illetve a kormányzati intézkedések is nagy frekvenciában érkeznek, így sok szcenárió létezik a legtöbb cég, ágazat várható életpályájában. Ezzel együtt néhány tényezőt már most érdemes kiemelni. A közzétett adatokra épülő minősítéseknél komoly változás következett be több ponton is. Az ágazati kockázatok átalakulnak, illetve általánosságban a likviditási mutatók, a csoport szintű tőkehelyzet komolyabb szerephez jut a cégminősítésnél.

A koronavírus gazdasági hatásait követve, az Opten kockázati besorolás modellje már közel 30 ezer cég esetében generált új értéket, és további 100 ezer vállalkozás átsorolása várható a következő időszakban.

A partnereik minősítésénél a vállalkozásoknak ugyanakkor olyan információkat is érdemes figyelembe venni, amelyek a vállalkozó saját birtokában vannak, illetve érdemes további kutatott információkat is mérlegelni. Ilyen elsősorban a vevőkör kockázati kitettsége, a szállítók pótolhatósága, a tevékenységi kör szélessége, az ügyfelek száma, az export/import kitettség mértéke, a cégcsoport együttes értékelése.
icon_rendezveny icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok