Jogi kiadványaink mellett már egyes céginformációs szolgáltatásaink is megvásárolhatók webshopunkban!

Irány a webshop!

GY.I.K.

Itt választ találhat kérdéseire.
 

Általános

Az OPTEN online rendszerbe hiába írom be a belépőnevemet és jelszavamat, nem enged be a rendszer.
A belépőnévnél és a jelszónál nagyon figyelni kell a kis- és nagybetűk különbözőségére, illetve általános hibalehetőség, hogy a CapsLock be van kapcsolva, és így csupa nagybetű kerül beírásra a jelszónál.

Nem találom a jelszavamat. Mit tegyek?
Kérjük, hívja ügyfélszolgálatunkat a +36 1 222 3130-as telefonszámon!

Mikortól él a szerződésem? A megrendelés vagy a számla kiegyenlítésének dátumától?
A szerződés akkortól hatályos, amikor az aláírt megrendelőlapot visszaküldi hozzánk. Az OPTEN szolgáltatását azonban csak a számla kifizetése után tudja igénybe venni.

Mi az oka, hogy az ÁSZF megjelenik telepítés előtt?
A Cégtár és OptiJUS online felhasználók esetében nyilvántartási okokból az első bejelentkezés alkalmával jelenik meg az ÁSZF. A Cégtár/OptiJUS DVD felhasználóknál technikai okokból a program eltávolítását követően az ismételt telepítésnél jön elő megint az ÁSZF.

Hol találok útmutatót a szolgáltatások használatához?
Felhasználónevével és jelszavával belépve a belső oldalon a Kézikönyvek gombra kattintva találja meg rendszereink részletes használati leírásait.

 

Cégtár

Hol találok útmutatót a szolgáltatások használatához?
Felhasználónevével és jelszavával belépve a Kézikönyvek gombra kattintva találja meg céginformációs rendszereink részletes használati leírásait.
 
Többfelhasználós céginformációs rendszernél, ha minden felhasználó be van jelentkezve, és valaki be szeretne lépni, akkor mit csinál a rendszer?
A legrégebben inaktív felhasználót kilépteti.

Miért nem szerepelnek az online cégkivonatban cégadatként a TEÁOR számok?
A cégkivonatban szerepelnek a hatályos tevékenységek. Az említett eset akkor áll fenn, ha az adott cégnek nincs hatályos főtevékenysége vagy tevékenységi köre.

Hogyan lehet a követelés-nyilvántartó rendszerbe feltölteni egy céget? Magánszemélyeket is nyilvántart a rendszer?
A tartozásadatokat a hitelező nyilatkozata alapjánaz OPTEN ügyfélszolgálata viszi fel a rendszerbe. Magánszemélyek tartozásadatait nem kezeljük, mert az jogszabályba ütközne.

Milyen gyakran frissül az online céginformáció?
Csőd-, felszámolási és kényszertörlési eljárások tekintetében naponta többször, a Cégközlönyben közzétett adatokkal pedig hetente többször frissítjük rendszereinket a közzétételt követően maximum három munkanapon belül.

Jó lenne látni a törölt adatokat is.
A cégtörténet a hatályos és nem hatályos cégadatokat egyaránt mutatja.

Kiadhatok-e cégadatokat az ügyfeleimnek?
A Cégtárból szerzett információt természetesen megoszthatja egy harmadik féllel tájékoztatás céljából, de rendszeres vagy üzletszerű továbbításuk már szerződésszegésnek számít.

Miért hoz ki a rendszer városra keresés esetén olyan cégeket, akiknek a céglistában más város a székhelyük?
A rendszer alapértelmezésben a nem hatályos adatok között is keres. A cégtörténetben láthatóak a cég korábbi székhelyei. A Cégtár kereső felületén beállítható, hogy a rendszer csak a hatályos adatok között keressen.

A cégtörténet alrovatai nincsenek szám szerint sorba rendezve. Miért?
Általában alrovat sorrend szerint jelenítjük meg az adatokat, amelyet egy gombbal át lehet váltani ABC sorrendre is.

Egy cég kapcsolt vállalkozásainál miért lehetséges az, hogy a megadott személyhez olyan cégeket is kilistáz a kereső, amelynek az OPTEN - Kapcsolati Hálójában nem szerepel a keresett személy?
A rendszer alapértelmezésben keres a nem hatályos adatok között is, a megszűnt kapcsolatokat az OPTEN - Kapcsolati Háló alapbeállításában két évre visszamenőleg mutatja. A beállításoknál ez az időintervallum tetszőlegesen megváltoztatható, és a cégtörténetben ellenőrizhető, hogy a keresett személy korábban milyen kapcsolatban állt a céggel.

Az OPTEN - Kapcsolati Hálón mitől sárga egy cég doboza?
Sárga színnel azokat a cégeket jelöljük, melyeknél negatív információt regisztráltunk. Ezen adatok vagy az Egységes Online Követelés-nyilvántartó rendszerünkből (EOKR) vagy követelésbehajtó cégektől származnak.
A negatív információk típusait a felhasználói kézikönyv tartalmazza.

 

OptiJUS

I. Mindkét OptiJUS verzióra (DVD/Online) vonatkozó kérdések

Mit jelent az, hogy a jogszabályok 1988-os időállapotuktól találhatóak meg? Nincsenek korábbi jogszabályok?
Ez azt jelenti, hogy az 1988. január elsején hatályos valamennyi jogszabály megtalálható az adatbázisban, így pl. a Ptk. (1959. évi IV törvény) is. A korábbi jogszabályok az 1988. január 1-jén hatályos időállapotukkal kezdődően érhetőek el, azaz, azon szövegverziók, amelyek ezt az időpontot megelőzően voltak hatályban nem találhatók meg az adatbázisban, minden ezt követő szövegverzió megtalálható.

Megtalálhatóak az OptiJUS-on az ágazati (tárca) közlönyök anyagai is?
Igen. Az ágazati közlönyöket teljes körűen feldolgozzuk.

Milyen gyorsan vezetik át a jogszabályváltozásokat a rendszeren?
A közlönyök rendszerint a megjelenésük napját követő napon, de legkésőbb két napon belül felkerülnek. A hatályosítást legkésőbb három munkanapon belül végezzük el, de azt, hogy a jogszabályra hivatkozás történt, a közlöny feldolgozásával egy időben, azonnal jelzi a rendszer.

Hogyan hívható elő a jogszabályok közlönyállapota?
A jogszabályok közlönyállapota rendszerint az első időállapotuk. Ha ebben az időállapotban „üres” jogszabály-helyek vannak, akkor meg kell nézni, hogy a hozzájuk tartozó lábjegyzet milyen hatálybalépési időpontot jelez, és ennek megtekintéséhez ahhoz az időállapothoz kell ugrani. Az újabb jogszabályok esetében már külön is elérhető a közlönyállapot.

NAV állásfoglalások, adózói és számviteli kérdések vannak az OptiJUS-on?
Igen, mindkét tartalom megtalálható az OptiJUS-on. A Közlönykeresőben, illetve a típusok között Adózói kérdés-válasz, illetve Számviteli kérdés típus alatt találhatóak ezek az anyagok.

Láttam, hogy külön kapható a Döntvénymodul. Ez azt jelenti, hogy az OptiJUS alapverziója nem tartalmaz döntvényeket, pl. BH-kat?
Az alap OptiJUS tartalmazza a BH-kat és az Alkotmánybíróság határozatait. A Döntvénymodul a www.birosag.hu-n közzétett egyedi érdemi határozatokkal, illetve közbeszerzési és versenyjogi határozatokkal egészíti ki ezt az adatbázist, amelyek a rendszerbe feldolgozott, jól kereshető formában kerülnek fel.

Hol találhatóak a BH-k az OptiJUS-ban?
BH-k előhívhatóak a magyar jogszabályok közül, ahol "Bírósági Határozat-BH" néven szerepelnek a "típus" listában. Ezenkívül megfelelő jogosultság esetén az Ítéletkereső oldaláról is elérhetőek.

Tartalmaz a jogi adatbázis PK állásfoglalásokat?
A Kúria kollégiumi állásfoglalásai és véleményei közül az 1975 után megjelentek találhatóak meg az OptiJUS adatbázisaiban.

Hogyan választok adatbázist az OptiJUS-on?
Az OptiJUS-on nem kell adatbázist választani, mert minden dokumentumtípus egyetlen adatbázisban található. Bármelyik keresőt használjuk, és abban bármilyen keresési feltételt állítunk be, az a teljes OptiJUS adatbázisban fogja végezni a keresést.

A szóra keresésnél hogyan lehet elkerülni, hogy túl sok találatom legyen?
Szóra keresésnél, amennyiben összetett keresésről van szó, érdemes kibocsátóval vagy típussal, adott esetben jogterülettel kombinálni a keresendő szót/kifejezést, így szűkebb találathoz juthatunk (pl. csak a törvények között keressük az adott kifejezést, vagy csak egy adott időintervallumban).

Mi a különbség az Adó TB és az Adózási és Számviteli magyarázatok elnevezésű szolgáltatások/adatbázisok között?
Az Adó TB modul a Saldo Rt-vel kötött együttműködés keretében rendelkezésünkre bocsátott adózási és társadalombiztosítási kommentárokat (jogszabály-magyarázatot) tartalmaz. Az Adózási és Számviteli magyarázatok (korábban Üzleti Navigátor) pedig közel 300 tematikus, gyakorlatias „esetleírást” tartalmaz adózási, számviteli, társadalombiztosítási és munkaügyi tárgykörben.

Találhatóak-e törvényi indokolások az OptiJUS-on, illetve kapcsolódó anyagként is megjelennek-e?
Törvényi indokolások megtalálhatók egyrészt a típusok, illetve a Közlönyök között parlamenti ciklusok szerint felosztva. Kapcsolódó anyagként is megjelennek azoknál a joganyagoknál, amelyekre hivatkozás történik az adott indokolásból.

Nézhetőek-e a kapcsolódó anyagok a jogszabályok szövegébe beágyazottan (beszúrva)?
Igen. A kapcsolódó anyag mellett található [+] jelre kattintva először a kapcsolódó anyag címét, majd a cím mellett található könyvecske ikonra kattintva a teljes szöveget is „belenyithatjuk” a joganyagba. Online OptiJUS felület esetében szintén lehetőség van a kapcsolódó anyagok új oldalon való megjelenítésére, továbbá lehetőség van arra, hogy a kapcsolódó anyagokat (mivel linkként funkcionálnak) rákattintva külön ablakban nyissuk meg.

A megváltozott jogszabályszöveghez tartozó kommentár még a régi állapotot tükrözi.
A kommentárok írásába szerzőink csak a jogszabályok megjelenését követően foghatnak, ezért az elkészült magyarázó szövegek csak a jogszabály megjelenése után tudnak a rendszerbe felkerülni. Ez az időintervallum a bonyolultságtól függően egy és három hónap között lehet.

Megtalálhatóak-e a KSH szerinti szolgáltatások jegyzéke és az állásfoglalások?
Megtalálható az SZJ a rövidítések között, illetve a KSH-tól határozatok, közlemények, utasítások, előírások és tájékoztatások szerepelnek az adatbázisban. (A Statisztikai Közlöny, Magyar Közlöny illetve egyéb Ágazati Közlönyökben megjelent anyagok.)

Mennyivel ad többet a Nagy Iratmintatár modul, mint az OptiJUS alapverziójában található iratminták?
Az alapszolgáltatáshozhoz képest további 800 darabot meghaladó mintát tartalmaz az itt található *-gal jelölt témakörökben.

A strassbourgi bíróság döntései láthatóak-e az OptiJUS-ban?
A strassbourgi bíróság az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB), ennek ítéletei megtalálhatóak az OptiJUS-on (a kibocsátók között külön meg is található az EJEB, mint kibocsátó).

Az egyes modulokhoz külön jelszavakat kell használnom?
Nem. Az online verzióban egy jelszóval használható az összes előfizetett modul. A DVD verzió a regisztráció után nem kér többet jelszót.

Az OptiJUS-ban van-e lehetőség úgy kinyomtatni a jogszabályt, hogy a lábjegyzetek és a tartalomjegyzék is látszódjanak?
Igen. DVD-s verzió esetében ezt a nyomtatás ikon segítségével lehet megtenni, az Online felhasználó PDF vagy RTF formátumban nyomtathat. Mindkét esetben van lehetőség a lábjegyzetek nyomtatására és pdf verzióban a tartalomjegyzék megjelenítésére.

Az OptiJUS-ban egymástól független részek is kijelölhetők-e a szövegben?
Igen, online verziónál az egér segítségével a szükséges szövegrész kijelölését követően a rendszer világoskék háttérrel látja el az adott részt. A további kívánt szövegrészeket is így jelölhetjük ki, majd az RTF vagy PDF ikon segítségével konvertáljuk a kiválasztott formátumba vagy helyezhetjük vágólapra és a szövegszerkesztőben megjeleníthetjük a kiexportált szövegrészleteket.

Van-e az OptiJUS-ban exportálási korlát?
Nincs, korlátlan mennyiségű szöveg exportálható ki a szövegszerkesztőbe.

Hol találom az iratmintatárat?
Az iratmintatár online esetben megtalálható az Irányítópulton a Dokumentumtár alatt, vagy a belső felületen a Keresők között. Rákattintva megjelennek az iratminták. A nyomtatványkitöltőt külön kell feltelepíteni. A menüpontra kattintva a megjelenő ablakban a telepítő .msi file-t lementve, majd a rövid és egyszerű telepítő utasításait követve, telepítés után az asztalra kihelyezett ikonnal elindítva használható. DVD esetén a Dokumentumtár az induló oldalon legalul, a szakmai segédletek között található. A nyomtatványok pedig az iratminták menüpont Nyomtatvány almenüpontjából érhetőek el.

A nyomtatvány képe nem jelenik meg, miután a betöltés gombra kattintok.
Ebben az esetben a vezérlőpult/megjelenítés/beállítások/speciális/általános címszó alatt a DPI beállítást kell átállítani normálra - 96 DPI, (ha „nagy”-on áll (120 DPI), akkor fordul elő ez a probléma).

A Cégbíróság/validáló program nem fogadta el a generált XML formátumot. Mi a teendő ebben az esetben?
Mindenféleképpen érdemes a kitöltött nyomtatvány adatait ismételten átnézni különös tekintettel pl. az alrovatszámokra, vagy az adóazonosító jel, adószám helyes beírására (valamennyi számjegy beírásra került-e?). Amennyiben továbbra is hibát jelez az ellenőrző program a +36 1 696-0661-es telefonszámon nyújtunk segítséget ezzel kapcsolatban.

Egy adott közlönyben található joganyagok listájának nyomtatása hogyan lehetséges?
A közlöny listájának megjelenítését követően a képernyő jobb felső sarkában látható ikon segítségével a lista PDF formátumba konvertálható, majd onnan nyomtatható.

Fizethetek-e félévente?
Egyes speciális esetekben, de minimum éves előfizetéssel.

Lehet-e egyedi OptiJUS DVD-t kapni (egy lemezt, előfizetés nélkül)?
Jelenleg nincsen ilyen konstrukciónk.

Vállalják-e a helyi rendeletek beillesztését az OptiJUS rendszerbe, és milyen határidővel?
Igen, vállaljuk külön szerződés keretében. A határidő a mennyiségtől függ. Kérjük, forduljon értékesítőjéhez!

II. Az OptiJUS DVD-s felületére vonatkozó kérdések (telepítés, regisztráció, hálózatos működés, támogatott operációs rendszerek)

A DVD teljes tartalma feltelepül a saját gépre vagy úgy, mint a törvénytárnál van választási lehetőségem?
Igen, a teljes tartalom feltelepül és nincs választási lehetőség. Ez azért jó, mert a rendszert DVD nélkül is lehet használni, igaz így elég nagy helyigénye van.

Mi az OptiJUS DVD telepítés legegyszerűbb módja?
Egyfelhasználós DVD telepítése a lemez behelyezése után automatikusan elindul. Ezután e telepítő lépéseit követve egyszerűen feltelepíthető a program. Ha a telepítő nem indulna el magától, akkor a DVD lemez tartalmát megnyitva a telepit.exe segítségével indítható. Hálózatos DVD telepítése a setup könytárban található network install.exe segítségével indítható el, a mellette található Halozatos_OptiJUS.pdf pedig a telepítés útmutatójául szolgál. Ha ezen felül kérdése lenne a telepítés menetét, beállításait illetően hívja technikai ügyfélszolgálatunkat a +36-1-696-0692-es számon!

Hogyan lehet letölteni a megadott azonosítóval és jelszóval a napi frissítést?
A frissítések online letöltésére egy felhasználós esetben a programban található frissítések menüpont segítségével van lehetőség. Hálózatos esetnél frissítés kizárólag a DMRunnerből indítható.

Mi a különbség a teljes és a sima frissítés között?
A teljes frissítés esetén letöltődnek és be is települnek a jogszabályok, míg a sima frissítés indítása esetén csak a jogszabályok fejlécei töltődnek be (emiatt ez kevesebb időt is vesz igénybe), és csak akkor települnek, amikor valaki rájuk kattint/meg akarja nyitni őket.

Hogyan lehet automatikusan frissíteni az OptiJUS DVD-t?
Automatikus frissítés jelenleg csak a hálózatos DVD esetén lehetséges, ennek pontos beállításaival kapcsolatban keresse technikai ügyfélszolgálatunkat a +36-1-696-0692-es számon!

Egyfelhasználós módban is van lehetőség a frissítés időzítésére?
Egyfelhasználós módban a frissítés jelenleg csak kézzel indítható el.

Hálózatos DVD esetén lehet-e szolgáltatásként futtatni a DMRunnert?
Jelenleg nem, ezt a funkciót most fejlesztjük.

Csak központilag vagy egyedileg is lehet frissíteni a DVD-t, ha hálózatban van?
Hálózatos DVD-t a rendszergazda központilag tudja frissíteni, az egyedi felhasználók nem.

Iratminták hol találhatóak a programban?
A dokumentumtár az induló oldalon, illetve a menüsorban az Iratminták funkciónál érhető el.

Hogyan kell regisztrálni az OptiJUS DVD-t?
Az OptiJUS DVD a programban található súgó menüpont regisztráció almenüpontjából indítható. Itt a megjelenő ablakba meg kell adni a regisztrációs lapon található felhasználónevet és jelszót, majd az online regisztráció gombra kattintva végezhető el a regisztráció. Ha helyesen írtuk be az adatokat, akkor egy figyelmeztető ablakot kapunk, miszerint a regisztráció sikerült, indítsa újra a programot. Ezt jóváhagyva a program magától újraindul immár regisztráltan. Ha nem jól adtunk meg valami adatot, arról figyelmeztetést kapunk.

Hogyan tudom elérni az általam előfizetett modulokat?
A szerződéskötéskor minden OptiJUS előfizető kap egy felhasználónevet és jelszót. Ennek segítségével tud regisztrálni. (névjegy - regisztráció - azonosítók megadása - ok)

Hol látom, hogy regisztrálva vagyok, illetve milyen modulokhoz van hozzáférésem?
A súgón belül a névjegyre klikkelve látom azt, hogy be vagyok-e regisztrálva.

Azt írja ki a rendszer, hogy nem sikerült kapcsolódni az adatbázishoz, tehát nem tudtam regisztrálni. Mit kell tennem, hogy elérjem a modulokat?
Abban az esetben, ha ezt írja ki a rendszer, meg kell próbálni még egyszer. Ha ugyanúgy nem történik semmi, abban az esetben manuálisan kell a regisztrációs kód segítségével beregisztrálni. Ezt a következőképpen kell megtenni: megjelenik egy új gomb az ablakon „Telefonos regisztráció” felirattal. Erre kattintva a megjelenő ablakban a Felhasználónév felirat melletti keretes mezőbe írja be a fent megkapott Felhasználó azonosítót, míg az alatta lévő Jelszó felirat melletti keretes mezőbe írja be a fent megkapott Felhasználói jelszót! A következő lépés az, hogy a gép által generált azonosítót a www.optijus.hu linkre kattintva be kell másolni, és az ott generálódott azonosítót a Válaszkód mezőbe kell beilleszteni. Amint ez megtörtént a regisztráció gombra kattintva be fog regisztrálni.

Windows 7 operációs rendszer alatt fut-e az OptiJUS?
Igen.

Vista alatt fut-e az OptiJUS?
Igen.

Hálózatos telepítésnél segítséget szeretnék kérni!
Fontos, hogy azok a gépek, amelyeken használni szeretnék, hálózatba legyenek kötve. A hálózatos telepítés és az egygépes telepítés nem azonos. Amennyiben a DVD behelyezésekor automatikusan elindul a telepítő, akkor azt le kell állítani, mert alapból a telepítés „egygépes módban” telepít. Az OptiJUS szoftvert a setup könyvtárban található network_install.exe file futtatásával kell telepíteni a szerver gépre. A megjelenő ablakban megadhatjuk a telepítési útvonalakat és paramétereket. (V:/OPTIJUS/DATABASE/TORVTAR/BASEDAT) A felhasználók ezen a megosztáson keresztül látják és tudják elindítani az OptiJUS alkalmazást. A „TELEPÍTÉS” gomb segítségével indíthatjuk el a telepítést. A telepítés befejezése után teljes jogú megosztással kell ellátnunk a telepítési könyvtárból nyíló TORVENY könyvtárat.

Ha többen szeretnénk használni a DVD-t, az hálózatos, vagy külön, minden gépre fel kell tenni?
Ezt az ügyfél dönti el. Vagy hálózatban telepíti fel és szerverről érik el, vagy gépenként telepíti.

Miért nem látom azokat a modulokat, amikre előfizettem és be is regisztráltam?
Ebben az esetben „Print Scrn”-el küldje el a súgó/névjegy/regisztrált menü alól elért ablakot részünkre és utána nézünk, mi lehet a probléma. Vagy hívja fel központi ügyfélszolgálatunkat a +36 1 222 3130-as telefonszámon.

Mi az oka annak, ha a megnyitott OptiJUS az összes működő programon lassít?
Az lehet az oka, hogy a program működéséhez sok memóriára van szükség. Célszerű a futó programokat bezárni.

A megnyitott jogszabály szövege nem gördíthető. Hogyan kerülhető el ez a probléma?
Meg kell várni, míg a jogszabály teljesen betöltődik (jobb alsó sarokban kiírja a program, hogy "Kész"). Utána működik a görgetés.

III. OptiJUS Online verzióra vonatkozó kérdések

Milyen gyakran frissül az online OptiJUS?
Az online OptiJUS naponta frissül.

Online OptiJUS esetében az iratmintatár/nyomtatványkitöltő program frissítése hogyan lehetséges?
A frissítéshez először el kell távolítani a számítógépre telepített nyomtatványkitöltő programot, majd ezt követően ismételten meg kell nyitni a letöltött .msi file-t, és a teljes telepítést választani. Az iratmintatár automatikusan frissül a szolgáltatás felületén.