Címke: tulajdonos

A milliárdos árbevételű cégek számához további 200 céggel járultak hozzá a női vállalkozások az elmúlt két évben. Az idősebb korosztályok felé haladva folyamatosan nő a hölgyek aránya a menedzsmentben, de várhatóan az ESG előretörésével a jövőben a számuk tovább nőhet.

A stagnáló és csökkenő cégszámok mellett az elmúlt öt évben 50%-kal nőtt a milliárdos árbevételt realizáló vállalkozások száma. A legnagyobb kihívással a nagykereskedelemnek kellett szembenéznie. Minden második megszűnt milliárdos árbevételű cég 10 évnél idősebb volt.

2022-ben minden hatodik vállalkozás, ami tisztán hazai érdekeltségű és milliárdos árbevételt ért el Magyarországon, új szereplője ennek a körnek. A külföldi befolyású cégek aránya tovább csökkent, jelenleg a milliárdos árbevételt meghaladó cégek között 26%, míg a 100 millió feletti vállalkozásoknál csak 10%.

A fiatalabb – Y és Z – generációk térnyerése egyre növekszik, ellentétben a csökkenő cégtrenddel, súlyuk folyamatosan emelkedik. A Baby boom és az X generációs vállalkozók száma 2022-ben 16,5 ezerrel csökkent. Ezzel szemben a nagyvállalati körben az X generáció nemcsak a tulajdonosok között, hanem a vállalatok vezető beosztásaiban is növelte jelenlétét.

2022-ben jóval kevesebb cég jött létre Magyarországon, mint a járvány alatt, azonban az új szereplők aránya megnőtt, a cégbirodalmak pedig tovább növelték részesedésüket.

Több mint ezer társasággal nőt a tisztán női cégvezetőkből álló társas vállalkozások száma 2022-ben, bár még mindig a férfiak dominálják a hazai társas vállalkozások tulajdonosi és cégjegyzésre jogosulti körét.

Mind a jelenlegi, mind az elkövetkező 3 hónapra szóló előrejelzéseiket illetően erőteljesen javult a hazai cégvezetők hangulata, számol be az OPTEN és a Bridge Budapest legfrissebb felmérésében. A tavaly év végi csekély mértékű pozitív jövőképet egy jóval optimistább vezetői jövőkép váltotta fel. Nemcsak az aktuális kilátások, de különösen a jövőbeni víziók tekintetében jóval reménytelibbek most a vállalatvezetők. Ez ahhoz képest jelez fordulatot, hogy tavaly év végén a vállalkozások még minden területen romló gazdasági környezetben gondolkodtak.

A pozitív jövőkép, ha csekély mértékben is, de átlagosan jellemzi a megkérdezetteket, de az előrejelzésük romló állapotot feltételez. A kereskedelemben működő vállalkozások a legborúlátóbbak, míg a szolgáltatási szektor a legpozitívabb üzleti tekintetben. A privát életükben sokkal pozitívabb a jövőképük a cégvezetőknek, viszont a következő negyedévre nagyobb visszaesést várnak ezen a területen. A cégtulajdonosok jövőképe romlik leginkább.

Jóval nagyobb a problémát jelző eljárások száma ott, ahol sok vállalkozás működik azonos címen, és a helyzet 2022-ben is romlott az ilyen frekventált címeken.

Már a 9 ezret közelíti a tisztán hazai érdekeltségű, milliárdos árbevételt elérő vállalkozások száma Magyarországon, de nem volt minden szegmens ilyen szerencsés.

Évről évre nő azon társas vállalkozások száma, amelyek székhelye egybeesik a tulajdonosok lakcímével. A koronavírus első hulláma óta a „home office” munkavégzés is kifejtette erre a területre a hatását, mert az alkalmazotti létszám is sokat emelkedett ezeknél a vállalkozásoknál.

Évről évre egyre több hazai társas vállalkozás lépi át az egy milliárd forintos éves árbevételi határt, de közülük is kiemelkednek a családi vállalkozások. Mára már minden ötödik „milliárdos” vállalkozás tagjai vagy ügyvezetői között családi kapcsolat azonosítható.

Egy évtized alatt 60 százalékkal csökkent az adóparadicsomokhoz kimutathatóan köthető hazánkban bejegyzett társas vállalkozások száma, de ennek ellenére folyamatosan jönnek létre napjainkban is az offshore érdekeltségű cégek.

Bár még mindig a férfiak dominálják a hazai társas vállalkozások tulajdonosi és cégjegyzésre jogosulti körét, a hölgyek szerepe lassan növekszik, egyes szegmensekben pedig már a női cégvezetők dominálnak.

Még az Ukrajnában kirobbant katonai konfliktus okozta sokkhatásból sem tért magához az ország, máris kezdhetünk azon gondolkodni, hogy mit jelent majd gazdaságilag Magyarországnak ez a helyzet.

Valamelyest visszaszorulóban a céghalmozási gyakorlat Magyarországon, de még mindig 12 ezer embernek van több mint 5 vállalkozása.

A koronavírus ideje alatt a szokásosnál jóval több cég jött létre Magyarországon, de továbbra is kevés az új szereplő, a cégbirodalmak pedig tovább növekednek.

Az elmúlt évek gazdasági hatása a vállalkozók generációs összetételén is érezteti hatását, újra növekedőben az X generációs vállalkozók száma, de még az idősebb generációk is erősítettek a koronavírust megelőző trendhez képest.

2013 óta több mint 10 százalékot csökkent a nemzetközi érdekeltségű társas vállalkozások aránya a milliárdos cégek körében hazánkban.

Közel 200 ezer vállalkozás székhelye egyezik a tulajdonosok lakcímével, de nem csak a mikrovállalkozások szaporodnak.

Egy év alatt közel 20 százalékkal nőtt az 1 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező családi vállalkozások száma Magyarországon.

Magyarországon a vállalkozások jelentős része a tulajdonosok lakcímén működik, a koronavírus járvány alatt pedig még növekedett is az arány egyes szegmensekben.

14 százalék fölé kúszott a tisztán női menedzsmenttel rendelkező vállalatok aránya, de egyértelműen a férfiak által vezetett vállalkozások alkotják a többséget, és a trend alapján még sokáig így is marad.

Bár csökkenőben van hazánkban az adóparadicsomokhoz közvetlenül köthető vállalkozások száma, még mindig sok új vállalkozás kapcsolható a különböző egzotikus területekhez.

Szép számmal vannak olyan hazai vállalkozók, akik tízesével számolják a cégeiket. Mégis mintha történt volna valami ez elmúlt években, a céghalmozás már nem olyan népszerű, mint korábban.

icon_rendezveny icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok